יום שישי, 20 במרץ 2015

ידע גלוי וידע סמוי

במהלך שני השיעורים הראשונים הוצג לנו מודל פירמידת המידע . את פירמידת המידע פגשנו כבר בכמה קורסים שונים שבכל קורס התייחסנו לרובד שונה . למשל בקורס ניתוח ועיצוב מערכות מידע ובסיסי נתונים התמקדנו בלקיחת הנתונים והפיכתם למידע נגיש ואפקטיבי למשתמש .

בקורס זה ישנה התייחסות לרובד של הידע. ישנם סוגים שונים של ידע : ידע סמוי וידע מוחשי . הקושי שלנו היום הוא בהעברת הידע הסמוי לידע גלוי .
האסוציאציה שעלתה לי בנוגע לידע הסמוי היא הדוגמה של  TED.

מה זה TED  ? כולם כמעט מכירים את הפלטפורמה הזאת אך בכל זאת .
ראשי התיבות של  TED  מייצגים:  Technology, Entertainment, Design (טכנולוגיה, בידור עיצוב).
זהו כנס דוברים יוקרתי שנערך אחת לשנה משנות ה90. ההרצאות בכנס נעות במגוון רחב של תחומים (כמו רפואה ,תרבות ,כלכלה וכו') וההשתתפות היא על פי הזמנה בלבד ועולה כסף רב.

מה שמייחד כנס זה הוא השימוש בפוטנציאל של הרשת להעניק ידע איכותי למספר עצום של אנשים ברחבי העולם. בעקבות התפתחות הטכנולוגיה אנו עמוסים במידע , ולפעמים מרגישים מוצפים ולא יודעים להפיק את התועלת הנכונה ממגוון האפשרויות הנגישות עבורנו .

הפלטפורמה של TEDהיא בדיוק הנגיעה בידע הסמוי .האנשים המגיעים לTED  הם מומחים בעלי ידע רב וחדשני אשר לרובנו נחשב ידע סמוי  ולא היינו חשופים אליו קודם לכן.
הייחודיות של האנשים אשר נבחרים בקפידה להרצות בכנס היא היכולת שלהם לבטא את הידע בקלות ובכך להפוך אותו לידע גלוי עבור מגוון רחב של אוכלוסייה .

כל הרצאה בTED מוגבלת ל18 דקות מקסימום. מגבלה זו תורמת גם לגולש וגם למרצה. הגולש יכול להישאר בפוקוס ומוכן להקדיש מזמנו לטובת רכישת הידע בזמן קצר , והמרצה נדרש לדבר לעניין ומהר. נדרש ממנו למצוא דרך יצירתית, ברורה ומתומצת להעביר את הידע לעולם – כלומר לפשט רעיון מורכב ולהיות אפקטיבי עם המסר שהוא רוצה להעביר .


 לסיכום – האתגר האמתי מצוי ביכולת להשתמש בהתפתחות הטכנולוגיה בכדי לא רק להעביר לנו מידע מוחשי אלא לגרום למידע שהיה סמוי עבורנו להפוך לגלוי.  

http://www.ted.com/playlists/171/the_most_popular_talks_of_all.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה