יום חמישי, 26 במרץ 2015

מודל Wiig

בשיעור האחרון דיברנו על המודלים השונים לניהול ידע . ישנם הרבה מודלים לניהול ידע וגישות שונות . המודל שהתחברתי אליו והפנמתי את המהות שלו זה המודל בנייה ושימוש בידע של Wiig.

לפי המודל ישנם 3 צורות של ידע :

ידע ציבורי – ידע גלוי לכל , משותף וזמין תמיד לכולם .

ניסיון משותף – ידע ייחודי אשר נמצא אצל העובד ומשותף במקום העבודה.

ידע אישי – הידע הטוב ביותר , אך הקשה ללמדו ואינו נגיש. זהו ידע בו אנו ממשתמשים בצורה אוטומטית ולא מודעת.

שלוש צורות הידע של Wiig מתקשרות גם להפנמה של הידע.

מה שהתקשר לי למודל וגרם לי להתחבר אליו , זאת ההרגשה שחוויתי את ההפנמה של הידע ואת 3 צורות הידע בתקופה האחרונה שהתחלתי לעבוד בתפקיד חדש .

 בהתחלה שמגיעים לתפקיד חדש , בקושי קיימת מודעות לידע שנמצא בארגון ואיך להשתמש בו , המידע נראה מבולגן וללא הקשר.  לאחר כמה שעות או ימים כאשר מתקבל מידע כיצד להשתמש בידע  מתחילים להבין איזה מידע קיים , איך להתחיל לקדם דברים ולרכוש את הידע אך אין את החיבור של הלמה עושים ומה זה בדיוק אומר.

ככל שנמצאים יותר זמן לבד , יודעים בדיוק על הידע שקיים , איך להשתמש בו ולמה משתמשים בו . כאשר מגיעים למצב שלא רק יודעים איזה מידע קיים ואיפה , אלא כבר המידע הוא של שלך ואנו כבר מחזיקים בו ככלי עבודה וזוכרים אותו ,אנו כבר יכולים לעזור לאחרים ולהעביר את המידע הלאה .

אני יכולה להעיד על עצמי – שהחוויה שלי הייתה חיובית וההרגשה היא שהמקום בו אני נמצאת יודע לנהל את הידע שלו בצורה טובה ומיישם חלק מן המודלים של ניהול ידע .

בעקבות הניסיון האישי האחרון, אני מבינה כמה חשוב לדעת להעביר את המידע הרב לעובד חדש , בכדי שהוא יוכל לרכוש את הידע במהירות ולהפנימו בצורה הטובה ביותר .


בסופו של דבר ארגון שמנהל את הידע שלו טוב , והאנשים הנמצאים בו שולטים בידע ויודעים להעביר אותו , העברת הידע לעובד חדש היא מהירה ,פשוטה וקלה . הפנמת הידע מתרחשת מהר יותר ואדם מגיע לצורה של ידע אישי ועבודה אינטואיטיבית בפשטות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה