יום שבת, 18 באפריל 2015

מעגלי ידע

בשיעור האחרון עסקנו במעגלי הידע השונים , בכיתה הוצגו חמישה מודלים שונים למעגלי הידע , אך לבסוף דיברנו על מודל מוכלל , מכיוון שישנם קווים ברורים למעגל הידע אשר מופיעים בכל המודלים.

אז מה זה בעצם מעגל ידע ? מעגל הידע מתאר את הדרך שבה המידע נתפס , עובר עיבוד ומופץ בתוך הארגון. הידע יכול להירכש ממקורות אשר יוצרים אותו בתוך החברה  או ממקורות חיצוניים. הידע הזה לאחר מכן מעובד בתוך הארגון ומופץ לאנשים או למחלקות השונות  אשר הוא רלוונטי להם  ויש להם צורך להשתמש בו . מעגל ידע בדרך כלל מושלם כאשר מתקבל פידבק אשר משתמשים בו בכדי לעדכן את הידע המאוחסן בתוך הארגון.

הצורך ברכישת הידע עלה מתוך צרכי הארגון לראיה כללית של הנקודות בהם הידע נוצר. הידע יכול להתעורר מתוך מחלקת הפיתוח , מתוך ביקורות וסקירות של מערכות ותהליכים , מתוך הניסיון של מחלקות המכירות והשיווק , דרך פידבק מלקוח או חדשנות . כמו כן ידע יכול להתעורר ממקורות חיצוניים כמו מוצרים ותהליכים אשר נרכשים מספקים , דוחות אשר בוצעו ע"י יועצים , כנסים וסמינרים.

הידע חייב להישמר ולהיקלט דרך מערכת תוכנה  או מערכת דיווחים . הלכידה של הידע הרלוונטי כאשר הוא עולה בארגון הוא לפעמים אחד מנקודות החלושה של מעגלי הידע. העבודה המתבצעת עבור לקוחות לפעמים מתויקת בארכיון מבלי המחשבה על הרלוונטיות של המידע לפרויקטים עתידיים. שמירה מתאימה  של ידע שימושי היא בדרך כלל לא בעדיפות הראשונה של העובדים אשר נמצאים תחת לחץ לשרת את צרכי הלקוח בפרק זמן קשיח. במקום זה, רכישת הידע  בדרך כלל  חייב להיות מעודדת ע"י צוות מיוחד לניהול ידע .

השלב הבא במעגלי הידע כולל בתוכו את תהליך והפצת המידע לנקודות שיש בו צורך . בחלק מן המקרים צוות אשר עוסק במשימה מסיומת  יכול לגשת למקום הרלוונטי בו נמצא הידע הדרוש ולהרוויח מהידע המאוחסן בתוך הארגון. ההפצה של הידע גם צריכה  להיות מונעת ע"י צוות מסיום , למשל מנהל ידע אשר  מודע לפעילויות המתקיימות בתוך הארגון  ויכול לנווט את המידע הרלוונטי לפעילות אשר המידע שימושי להם בזמן הנדרש לו . כתוצאה מן הפידבקים המתקבלים הידע המאוחסן מתעדכן ומתחדש. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה